Baru saja menghadiri kursus inhouse serta memberi kursus kepada muallim dan muallimah. Dapat menerangkan kepada guru tentang kerangka Islam dalam melihat fitrah manusia serta pedebatan antara anasir-anasir yang menyumbang kepada lahirnya sesuatu tingkahlaku bersandarkan Al-Quran dan Hadis. Anasir-anasir perdebatan ini datangnya daripada ilmu psikologi barat. Kunci utama kepada terbentuk sesuatu tingkahlaku ialah faktor ruhhi yang pada asalnya ditiupkan kedalam setiap manusia ketika masih di rahim ibunya. Kemudian unsur ruhhi ini juga yang apabila disuburkan keimanannya menjadi penentu kepada lahirnya tingkahlaku salih atau sebaliknya. Lihat Surah Al-Anfaal 8:(2-4)

Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama Allah (dan sifat-sifatNya) gementarlah hati mereka; dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menjadikan mereka bertambah iman, dan kepada Tuhan mereka jualah mereka berserah. (Al-Anfaal 8:2)
 
Iaitu orang-orang yang mendirikan sembahyang dan yang mendermakan sebahagian dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka. (Al-Anfaal 8:3)
 
Iaitu orang-orang y
Merekalah orang-orang yang beriman dengan sebenar-benarnya. Mereka akan mendapat pangkat-pangkat yang tinggi di sisi Tuhan mereka dan keampunan serta limpah kurnia yang mulia (di Syurga). (Al-Anfaal 8:4) 
ang mendirikan sembahyang dan yang mendermakan sebahagian dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka. ()